Zomercolumn Sander Gruppen

PR: Sander is geen onbekende voor de meesten, maar vertel allereerst eens wie je bent en wat je doet.
Ik ben Sander en ik woon samen met Christel in Hoogeveen. Ik ben vrachtwagenchauffeur bij Wigchers. Ik ben ’s avonds gewoon thuis en maar af en toe een keer een overnachting.

Hiervoor werkte ik voor STE en daar deed ik speciaal transport door Europa. Dat was een leuke periode, een mooie ervaring en veel geleerd. Maar het nadeel van door de week niet thuis zijn is dat je alles in het weekend moet plannen. Dat was iets wat me tegen ging staan. Dan propten we het weekend helemaal vol met bezoekjes aan ouders, vrienden of andere uitjes en daar was ik wel een beetje klaar mee. Dus nu mooi 80% van de werkzaamheden in Nederland en dat bevalt me prima!

PR: Was je werk ook de reden dat je een poosje afwezig was op het voetbalveld?
Mede, maar we hebben ook nog een poos rond gereisd met de camper. Wij zijn vier en halve maand door Europa getrokken en hebben de kustlijn gevolgd vanaf Bordeaux richting Portugal en via Spanje weer terug. Het was de eerste keer dat we met een camper op pad gingen. En toen liep in Portugal de koppeling kapot. Balen natuurlijk, maar we hebben hem voor een garage geparkeerd en daar voor de garage overnacht. De volgende dag zijn wij met de trein een dagje op pad gegaan en konden we de volgende dag weer verder.

We hebben hele mooie plekjes gezien, vooral de kust in Portugal was prachtig. Nog ongerepte natuur, wild en nog veel ruimte. We hebben ook twee maanden door Oostenrijk gereisd en afgelopen januari zijn we twee keer op wintersport geweest met de camper. Waarschijnlijk zullen we ook deze zomer wel weer op pad gaan, maar hebben hiervoor nog geen concrete plannen.

PR: wanneer ben je begonnen met voetballen?
Ik ben begonnen in E3 als voetballer, maar al vrij snel in het doel beland. Tot aan de B junioren heb ik gekeept. Toen moest ik stoppen omdat ik aan een hernia geopereerd moest worden, ik was toen net 16. Een jaar later mocht ik weer sporten en toen ben ik gaan voetballen. Weer gestart in de A junioren onder leiding van Herald Kuiper. Daar stond ik bekend om Gruppens kwartiertje. Ze hadden toen een andere keeper en ik vond het ook wel leuk om te voetballen.

Ik ben geen goede voetballer, sta ook meestal in de spits. Dat is vaak de plek voor de “niet zulke goede voetballers” hè. Ik ben de beste niet scorende spits gok ik. Ik ben veel te druk aan de bal, ik ben net zo’n Jack Russel.

Na de jeugd ben ik direct naar het vierde gegaan. Ook eerst als keeper, maar ik vlagger ook als het nodig is en nu is onze keeper Berthil geblesseerd en sta ik weer onder de lat. Maar het blijft leuk om op zaterdag even een balletje te trappen en daarna elkaar weer even te spreken in de kantine.

PR: Zijn er nog leuke herinneringen aan je periode in de jeugd?
We hadden de hele jeugd training van Edwin van Putten, Harrie Benjamins en Herald Kuiper. We hadden een leuk team. Ik zat in het team bij o.a. Michel Bouwmeester en Richard Fidom. We zijn best vaak kampioen geworden, volgens mij in D1, C1 en B1. En we zijn ook nog kampioen van het Noorden geworden in de zaal dus wel een succesvolle lichting waren we toen. En nu speel ik samen met Edwin in het vierde dus dat is wel weer leuk.

PR: Je gaf net aan dat je nu weer meer tijd heb om in de weekenden leuke dingen te doen, wat vind je leuk om te doen in je vrije tijd?
Vrienden bezoeken, af en toe een festival bezoeken. Lekker uit eten gaan vinden we allebei ook leuk. We hebben sinds kort elektrische fietsen, omdat ons sociale leven toch vooral in Hollandscheveld af speelt. Ideaal, je bent nu zo op ’t Oekie. Maar we hebben ze vooral nog gebruikt om even ergens lekker te lunchen of uit eten te gaan. Een cabaret voorstelling bezoeken in de Tamboer doen we ook nog wel eens. En eropuit met de camper natuurlijk.

PR: Wat komt er bij jou op als je aan vv Hollandscheveld denkt?
Eigenlijk vv Hollandscheveld 4. Dat is waar ik voor naar het voetbalveld kom. Potje voetballen en dan even wat nazitten in de kantine. Ik ga nooit naar het eerste ofzo kijken. We gaan ook altijd een weekend weg met het team, helaas kan ik dit seizoen niet mee. Maar dat is ook altijd leuk met elkaar.

Ik heb wel een paar jaar achter de bar en in de keuken gestaan. Dit vond ik toen ook wel leuk om te doen, maar het beroep vrachtwagenchauffeur kost veel vrije tijd en vond het op een gegeven moment zonde om nog zoveel in de kantine te staan. Daarom ben ik er toen mee gestopt.

PR: Het tekort aan vrijwilligers is natuurlijk een hot item, wat zou jij wel willen doen als vrijwilliger?
Dat is misschien wel iets dat door de hele vereniging opgepakt moet gaan worden. Ik heb zelf wel eens gedacht dat elk team een speler af moet staan om iets te gaan doen, maar ik weet niet of dat de oplossing is.

PR: En als team?
Dat zal misschien wel werken, om wat onderhoud te doen als team op het sportpark. Ik denk dat dat wel een goed idee is. En een kleedkamer schoonmaken bijvoorbeeld dat kan iedereen toch wel? Als ik dat van te voren zou weten zou het mij niets uit maken en zou ik dat best willen doen. En als je dat met een paar man doet is ook nog wel gezellig.

PR: We eindigen altijd met een nabrander, heb jij er één voor ons?
Houd de glimmende kant boven…veel geluk!

Sander bedankt voor het gesprek en we wensen je nog veel veilige kilometers in jullie camper, dat jullie nog mooie plekken mogen gaan bezoeken.