Zomercolumn Richard Fidom – speler 3e elftal

Pr: Hoe ziet je thuissituatie eruit?

Ik woon samen met Paula.Wij hebben 2 kinderen,een meisje van 3 Indie en een jongentje van 6 maanden Bowie. Dus nog volop in de luiers en gebroken nachten…

We wonen aan de trambaan in Nieuweroord. Ik wilde heel graag zelf een huis bouwen en in eerste instantie graag aan de rand van Hollandscheveld. Maar dat was er niet of onbetaalbaar. Daarom is het Nieuweroord geworden. Ik heb een elektrische fiets aangeschaft, dus ben nu zo in Hollandscheveld.

Ik heb 1 jaar uitgetrokken voor de bouw van het huis. Dat betekende dus ook 1 seizoen niet voetballen. Maar dat zijn 2 seizoenen niet voetballen geworden, door Corona, want toen mocht niemand voetballen.

Pr: Je hebt zelf jullie huis gezet, zit je in de bouw?

Ja ik ben metselaar. Ik heb zo’n 10 jaar bij Mulderij gewerkt en ben nu enkele jaren ZZP er.

Pr:  Wanneer ben je begonnen met voetballen?

Ik ben in de F pupillen begonnen, toen nog bij vv Hollandscheveld. Toen ik in de C junioren zat werd het HH’97 en begon de samenwerking met H.O.D.O.

In die tijd zijn we kampioen van het noordelijk district geworden in de zaal. En ik heb wel enkele kampioenschappen behaald in de jeugd.  Een trainer waar ik veel van geleerd heb in de jeugd was Edwin van Putten. In de D pupillen en de C pupillen was hij mijn trainer, dus hij is 4 jaar mijn trainer geweest.

Maar Herald Kuiper vond ik een goede trainer, een fijn mens. Hij was mijn trainer in de A junioren. Dit was een geweldige tijd. Een potje voetballen met vrienden, de kantine in tot sluitingstijd, even naar huis om je om te kleden en dan in de bus naar zaal Dijk. Supertijd!

Ik voetbalde toen o.a. met  Sander Winkel, Michel Bouwmeester  en Rick Metselaar. Dat zijn jongens waar ik nog steeds mee omga.

Pr: En na de A junioren?

Na de A junioren mocht ik aansluiten bij de selectie. Dan voel je je echt nog een jongentje hoor… Dan mag je voetballen met o.a. Klaas Jan Hagen, Bert Karssies, Jan Vos, Bert Blokzijl en Jaap Schonewille. Mooi team om mee te mogen voetballen.

We zijn kampioen geworden, gedegradeerd, gepromoveerd en weer gedegradeerd. We waren niet sterk genoeg om ons te handhaven in de tweede klasse. Maar een goed team hadden we toen wel.

Het spelen van Protos Weering was ook een mooie herinnering. Helaas zijn we nooit verder gekomen dan de tussenronde. Maar de beleving van het publiek was geweldig. Ik heb het idee dat dit met de jaren iets afgenomen is, maar ik vond het geweldig om mee te maken.

Maar na een paar jaar in het eerste vond ik wel genoeg geweest. Werd ook terug gezet naar het 2e en dat vond ik prima. Het was me eigenlijk iets te fanatiek. In de bouwvak alweer starten met de voorbereiding en in de winterstop gewoon door voetballen. Ik had daar niet zoveel zin meer in. Maar in het 2e was het  net zo fanatiek en stond ik alsnog in de bouwvak te trainen terwijl anderen op het terras zaten. Dus dat hield ik na een jaar ook voor gezien en ben in het derde gaan voetballen.

Pr: En nog steeds actief in het derde dus?

Ja klopt. Na afgelopen twee seizoenen niet gevoetbald te hebben ben ik weer begonnen met trainen. Ik moet zeggen dat ik de sociale contacten ook echt gemist heb. Dus ik ben erg blij dat de woning klaar is en dat Corona ook zo goed als voorbij lijkt te zijn.

Wij hebben ook een heel leuk team. Veel voetballers van ongeveer dezelfde leeftijd en die ook nog eens leuk kunnen voetballen. Veel voetballers hebben ook in het eerste gespeeld. En we kunnen terug kijken op een paar goede seizoenen, we zijn zelfs twee jaar achter elkaar kampioen geworden.

Pr: Hoe kijk jij naar vv Hollandscheveld als vereniging?

Een mooie gezellige club. Als ik zie hoe de accommodatie er bij ligt, dan denk ik dat menig derde klasser jaloers is. En wat ik vooral heel mooi vind is hoe het allemaal tot stand is gekomen. Het zijn de vrijwilligers die dit zelf opgebouwd hebben. Bij de verbouwing van de kantine en de sluis heb ik zelf ook veel geholpen en in Coronatijd zag je ook dat uit alle gelederen vrijwilligers op stonden om te helpen. Ik vind dat geweldig.  Dan kunnen HZVV en Hoogeveen ook een mooi sportcomplex hebben, maar daar zit niet die passie in die je op de Oosthoek wel vindt.

Pr: wat zou je nog graag willen in de toekomst?

Ik ben best tevreden. Heel cliché hoop ik natuurlijk dat iedereen om mij heen gezond blijft en mijn kinderen gelukkig worden . Maar op korte termijn hoop ik dat alles wat nog in, en vooral rond het huis moet gebeuren klaar is. Dus dat we van onze tuin kunnen genieten i.p.v. aanleggen.

Pr: Wat is jou nabrander ? Hier eindigen we elke column mee.

Ik wens iedereen het beste en ik hoop echt dat we na de zomer weer normaal een biertje met elkaar kunnen drinken in de kantine.

De pr wil Richard bedanken en wensen hem veel woonplezier en hopelijk binnenkort heerlijk relaxen in de tuin!