Zomercolumn Jolanda Hamstra - Speelster VR1

Superleuk dat je mee wilt doen met onze zomercolumn, Jij loopt al heel wat jaartjes mee bij vv Hollandscheveld daarom hoor jij ook zeker in de spotlight dus bij deze.

PR: Allereerst vertel iets over jezelf:

Mijn naam is Jolanda Hamstra en ik ben 34 jaar. Ik ben getrouwd met Gertjan Hamstra die in het 4e elftal speelt en samen hebben we 3 leuke dochters. Noa van 8, Lynn van 5 en Tess van 2. Helaas hebben ze nog niet echt belangstelling voor het voetbal, maar liggen de interesses ergens anders. Maar ja zo ben ik zelf ook begonnen, als klein meisje heb ik jarenlang geturnd maar op mijn 16e toch gekozen voor een teamsport, voetbal. En heb daarmee een hele goede keuze gemaakt. In het dagelijkse leven ben ik natuurlijk moeder maar ook leerkracht. Zo werk ik al 13 jaar op de allerleukste basisschool van Nederland, PCBS De Palm in Elim. Daar sta ik 2 dagen voor groep 8 wat ik met veel plezier doe.

PR: Wanneer is voetbal bij jou begonnen? Toen ik bij HH97 kwam was ik 16 jaar. Ik heb ongeveer een jaartje bij de MC’s gespeeld. We hadden toen 2 leuke trainsters, Marleen en Bianca. Zij hebben mij met hun leuke en leerzame trainingen veel voetbalskills geleerd. Na een jaar stroomde ik door naar de dames. Dat vond ik eerst best spannend tussen al die voetballende vrouwen. Maar als snel was ik gewend.

PR: Hoe kwam je bij HH'97-vv Hollandscheveld terecht? Voetbalden hier vriendinnen van jou? Ik heb jarenlang geturnd bij Eugenia, dit heb ik met heel veel plezier gedaan. Maar op een gegeven moment had ik het gevoel dat ik niet meer zoveel leerde en ik behoefte had aan een teamsport. Toen heb ik samen met een vriendinnetje van de gym Simone de Ruiter waar ik altijd enorm veel lol mee had, overlegd om samen eens bij de voetbal te gaan kijken. En deze trainingen vonden we beide erg leuk. En daarom besloten om lid te worden van de allerleukste voetbalclub van Nederland.

PR: Je voetbalt inmiddels alweer een tijdje bij vrouwen 1, ook heb je een tijd bij vrouwen 2 gespeelt, wat maakte dat je de overstap weer maakte naar vrouwen 1?

Inderdaad speel ik alweer een tijdje bij vr1 wat ik met heel veel plezier doe. Na de zwangerschappen heb ik ook bij vr 2 gespeeld wat ik ook erg leuk vond. Maar op een dag benaderde Henry Strijker mij of ik nog wilde proberen om voor het 1e te gaan. Ik dacht dat kan ik altijd proberen natuurlijk. En ach eigenlijk ben ik daar blijven hangen.

PR: Ga je aankomend seizoen door bij vrouwen 1?

Als mijn lichaam het allemaal aankan zeker weten haha.

PR: Je kan behoorlijk wat trucjes in het veld als spits, is dat ook jouw favoriete plek?

Haha wat noem je trucjes hé, ik goochel soms wel eens wat met de bal. Al raak ik hem ook regelmatig kwijt hoor. Mijn favoriete plek is wel in de voorhoede. Mijn teamgenoten zien me ook niet graag achterin staan hoor. Ooit dacht ik als spits eens even mee te verdedigen in de 16, dit ging nogal wat onhandig, wat de tegenpartij een penalty opleverde. Het was ook nog eens een belangrijke wedstrijd, oeps.

PR: In al die jaren heb je vast behoorlijk veel herinneringen gemaakt, wat zijn jouw favoriete herinneringen?

In al die jaren dat ik hier voetbal maak je veel dingen mee. Een leuke herinnering is het kampioenschap met vrouwen 1, iets waar je samen voor gevochten hebt en dat het dan lukt om kampioen te worden is wel echt heel gaaf. En natuurlijk het feestje wat daarbij hoort. Op de kar door het dorp en de duik in de vijver bij de Boeten. En tot in de late uurtjes doorfeesten, gezellig!

PR: Als ik zeg “vv Hollandscheveld ”wat zeg jij dan?

Een warme, gezellige club waar je altijd welkom bent.

PR: Zijn er nog dingen die je graag veranderd zou willen zien bij vv Hollandscheveld?

Ik kan zo 123 niet iets bedenken wat ik anders zou willen zien.

PR: Zijn er ook nog leuke weetjes die we niet weten van jou?

Hihih genoeg leuke weetjes, maar die vertel ik lekker niet.

PR: De zomerstop is nu, hebben jullie nog leuke vakantieplannen? Jazeker, we gaan eerst met ons eigen gezin een weekje naar Flevoland toe. Om vervolgens ook nog met Gertjan zijn familie gezellig een midweek naar Gelderland te gaan. En als klap op de vuurpijl gaan we in oktober met Koert & Sanne en de kinderen naar Turkije toe heerlijk!

PR: Elke zomercolumn eindigen we met een nabrander, heb jij een nabrander voor de lezers?

Ik hoop dat de club zo’n warme familieclub blijft. En natuurlijk nodig ik alle lezers uit om eens een potje voetbal te komen kijken bij de allerleukste dames van vv Hollandscheveld.

Bedankt voor je interview wij wensen je een fantastische zomer en een topseizoen bij dames 1 van vv Hollandscheveld.