Zomercolumn Jan Lip - speler vv Hollandscheveld 4

PR: Ik was verbaasd je hier in Noordscheschut te vinden?

Wij wonen hier ook nog niet zo lang inderdaad, ruim een jaar. Ik woonde eerst aan de Boeten in Hollandscheveld, maar dit kwam op ons pad en dit is een fijne plek voor onze kinderen. We hebben nu veel ruimte in huis en een mooie grote tuin.

Ik woon hier samen met mijn vrouw Marloes en onze drie kinderen. Daan van 2,5 en de tweeling Marit en Noud. Zij zijn begin juni één jaar geworden.

Ik werk in Heerenveen bij een ingenieursbureau als constructeur. Ik maak berekeningen voor woningen, utiliteitsbouw en civiele constructies. In de Coronatijd werkte ik volledig thuis en nu is dit nog 50/50. Tijdens de lockdown was het een hele uitdaging voor ons beiden om thuis ons werk te doen met drie kinderen om ons heen. Maar nu gaat het prima. Thuis kun je even lekker doorwerken, al is het soms wel wat lastig om de motivatie te vinden om te beginnen. Maar het thuiswerken zal niet meer verdwijnen denk ik. Het scheelt me veel reistijd.

PR: Op welk leeftijd ben je begonnen met voetballen?

Ik was tien jaar toen ik ben begonnen met voetballen. Toen ging net de samenwerking tussen vv Hollandscheveld en HODO van start. Ik heb in de jeugd dus bij HH’97 gespeeld. Ik heb alle jeugdteams doorlopen en ben één keer kampioen geworden, maar daar kan ik me niet zo heel veel meer van herinneren.

Na de jeugd ben ik in het vijfde gaan voetballen en dat jaar werden we ook kampioen. Daarna ging ik naar het vierde elftal.

PR: En je speelt nog steeds in het vierde?

Ja, ik denk dat ik al wel vijftien jaar in het vierde voetbal. Vanuit de A2 zijn bijna alle spelers naar het vierde gegaan. En de “harde kern” van toen voetbalt er nu nog in: o.a. Jos Perdok, Alwin de Ruiter, Danny Bouwmeester, Hendry van Nuil en Niels Vos. Niels kon niet meer voetballen door een blessure en is nu onze scheidsrechter bij de thuiswedstrijden.

Door de jaren heen kwamen er steeds wat spelers bij en vielen er weer wat af. Er zijn nooit heel veel wisselingen en hebben we een vrij constant team. Ik merkte afgelopen seizoen wel dat het lastig was om steeds elf man op de been te krijgen zaterdags. Op papier hebben we meer dan voldoende spelers, maar sommige teamgenoten werken op zaterdag of hebben andere bezigheden. Toen ik nog geen gezin had, voetbalde ik ook elke week, maar nu heeft Marloes maandelijks een vergadering op zaterdag en ben ik thuis bij de kinderen. Zo zijn er meer vaders met jonge gezinnen binnen ons team. Een paar extra spelers voor het volgend seizoen erbij zou dus mooi zijn!

Met het vierde is het ons nog nooit gelukt om kampioen te worden. De resultaten zijn ook erg wisselend. Er zijn jaren geweest dat we alles dik verloren, maar we hebben ook wel eens om de bovenste plaatsen gestreden. Elke keer is het weer een verrassing hoe het loopt en met welke spelers de tegenstanders op komen dagen.

PR: Naast speler van het vierde zit je ook nog in de sponsorcommissie.

Tijdens de Coronatijd en ook daarvoor lag de sponsorcommissie een beetje stil. We waren met te weinig mensen om alle geplande  werkzaamheden te kunnen doen. Nu hebben we gelukkig weer een aantal enthousiaste nieuwe leden en zijn we druk bezig om alles op papier te krijgen, zodat er weer een goede fundering ligt om verder op te bouwen.

Sinds twee jaar hebben we nieuwe tenues die gesponsord worden door twee spelers uit ons team, Michiel Grimmius en Alwin de Ruiter,  en door Martijn Kuik Installatietechniek.

Zolang ik bij het vierde voetbal, worden de tenues uitgewassen door de oma van ploeggenoten Alwin en Serwin de Ruiter. Ze is al ver over de 80 en zorgt altijd keurig dat de kleding zaterdags weer schoon klaarstaat.

PR: Volg je naast je eigen voetbal ook het Nederlandse voetbal?

Ja ik kijk wel eens voetbal. Soms komt het niet uit, maar de wedstrijden van Ajax wil ik altijd wel graag kijken.

PR: Dus vanavond zit je ook voor de buis?

“Wat is er vanavond dan?” is de vraag van Jan.  ( pr: het Nederlands elftal moet voetballen) Er klinkt hard gelach vanaf de andere kant van de tafel van  Marloes.

Marloes zegt dat ze niet heel veel tv kijken: “Maar wanneer ik een avond weg ben, dan staat de televisie wel aan op Vandaag Inside als ik weer thuiskom”

Jan geeft aan liever in de tuin te werken, in en om het huis te klussen en samen een spelletje te doen. Vooral een Escape Room doen vinden ze leuk om te doen.

PR: Stel dat jullie kinderen willen voetballen, gaan ze dan ook bij vv Hollandscheveld voetballen? Of bij Noordscheschut?

Dat is nog niet aan de orde. Onze oudste vindt van alles nog leuk om te doen en de tweeling is nog erg jong. Ze gaan straks eerst zwemmen en daarna mogen ze zelf weten wat ze gaan doen. Plezier vind ik het allerbelangrijkste. En mochten ze gaan voetballen dan zullen ze hier bij Noordscheschut gaan voetballen. Ten eerste is het lekker dichtbij en daarnaast zullen hun klasgenootjes en vriendjes hier ook voetballen. Het  lijkt me dus een logische keuze om ze in het dorp te laten sporten wanneer dit mogelijk is. Maar wie weet willen ze wat anders doen. Dan vind ik dat ook prima.

PR: Hebben jullie nog vakantieplannen?

In de zomervakantie gaan we twee weken weg. We hebben een vakantiehuisje gehuurd op een bungalowpark. Een huisje is net wat comfortabeler dan een tent of caravan en bij mooi weer hopen we dat de kinderen zich goed vermaken en heerlijk kunnen spelen.

PR: Wij eindigen altijd met een nabrander, heb jij een nabrander voor ons?

Ik hoop dat iedereen gezond mag blijven en dat we weer lekker kunnen voetballen en er een mooi seizoen van maken volgend jaar.

Jan en Marloes bedankt voor jullie gastvrijheid, veel geluk met jullie vijven en een fijne vakantie.