Zomercolumn Kimberley Knol - Speelster dames 1

PR: Bijna iedereen kent jou wel, maar voor de mensen die jou niet kennen wie is Jaap Schonewille?

Ik ben Jaap Schonewille 48 jaar, ik kom uit een gezin van 5 kinderen, ik heb 3 broers en een zus. Mijn ouders hadden vroeger een kalvermesterij we woonden net op de grens van Elim/Hollandscheveld maar we kwamen nooit in Elim dat lag toen nogal gevoelig haha gelukkig is dat tegenwoordig niet meer zo. Samen met mijn vrouw Bianca Schonewille hebben wij 3 zonen van 18,14 en 10 jaar oud. Wij zijn een echt voetbal gezin iedereen voetbalt nog maar Bianca is inmiddels gestopt. Toen ik 17 jaar oud was heb ik mijn eerste wedstrijd gespeeld bij het 1e tegen Heerenveense boys hun helemaal in pak, en we wonnen ook nog met 3-1 waarvan ik ook 1 had gescoord, mijn zoon Tim had hetzelfde doel en net op het nippertje voor zijn 18e verjaardag heeft hij zijn debuut gemaakt bij het 1e met een oefenwedstrijd. Ik werk in de bouw, al 30 jaar bij van hoekbouw  ik ben wat dat betreft wel standvastig. PR: Wat zijn je hobby's? Ik mag graag klussen (PR heeft een rondleiding gehad en wat een prachtig huis complimenten) ook bij vv Hollandscheveld zit ik in de klusdienst, vv Hollandscheveld wou de club wat opvrolijken en toen hebben wij met een groepje de graffiti muur geregeld. Ook ben ik al jaren actief als trainer bij de jeugd erg leuk om te doen!

PR: Waar kan je wakker voor gemaakt worden?

Een lekker warm bad haha grapje, nee eigenlijk voor niks als ik slaap laat me maar lekker met rust.

PR: Voetbal je al lang?

Ja toen ik 6 jaar oud was bracht mijn vader mij naar het trainingsveld en sindsdien ben ik op maandag, woensdag en zaterdag op het voetbalveld te vinden. Ik heb 20 seizoenen gevoetbald in het 1e met heel veel plezier. Het liefst voetbal ik er nog, maar ik voetbal nu bij de 45+.

PR: Wat is jouw favoriete positie op het veld?

Laatste man, daar heb ik eigenlijk mijn hele jeugd gestaan. Maar in het 1e werd ik linksvoor gezet en daar ben ik nooit meer weggegaan, tot de laatste jaren toen zei de trainer die kan niet meer lopen haha en toen was ik weer laatste man, een lekker overzichtelijk plekje.

PR: Wat is je beste voetbaladvies die je ooit hebt gekregen? En van wie?

Mijn vader die zei altijd niet zeuren en hard werken dan kom je er wel. De trainer heeft altijd gelijk en respect hebben voor de trainer. Dat geef ik nu de jongens ook mee, met je mond red je het niet je moet het met je voeten doen.

PR: Wat vind je zo leuk aan vv Hollandscheveld?

De hele vereniging, iedereen zegt hetzelfde maar de sfeer, de gemoedelijkheid, en er zijn veel open personen bij vv Hollandscheveld.

PR: Wat is je leukste herinnering in al die jaren dat je voetbalt?

De kampioenschappen en natuurlijk de protos weering toernooi. Wij voetbalden gewoon en ik had toen niet door dat het zoveel emoties los kon maken, dan kwamen we in de kantine en zag je mensen gewoon emotioneel heel bijzonder. Ook de wedstrijden waar we met de bus naar toe gingen waren altijd leuk, gezellig klaverjassen vaak samen met Harrie Kroezen en Kees Bijl, wij wonnen altijd van Kees.

''PR: Jaap is de positiefheid zelf want op de vragen van minder leuke herinneringen sinds Jaap voetbalt, of als er iets veranderd kan worden bij vv Hollandscheveld wat dat zou zijn, kan Jaap niks bedenken.Na lang nadenken een keer dat we kampioen konden worden en we voorstonden en uiteindelijk nog verloren hebben en toen niet kampioen zijn geworden.''

PR: Volg je ook voetbal op televisie?

Nee dat niet, maar wij hebben wel seizoenkaarten bij Emmen, samen met Herwi Kuik en zijn zoon en mijn zoon Tim gaan we met veel plezier heen.

PR: Zoals elk zomercolumn eindigen wij met een nabrander, wat is de jouwe?

Een nabrander vind ik te makkelijk daar ben ik niet zo van. Maar wel een compliment voor alle vrijwilligers bij vv Hollandscheveld dat ze zoveel werk verrichten en dat onbetaald.

Jaap namens de pr erg bedankt voor de gezellige avond en hopelijk tot snel weer in de kantine met een lekker koud biertje.