Zomercolumn - Bernard Koning

PR: Zou je je even voor willen stellen?
Ik ben Bernard Koning, 47 jaar en woonachtig in Meppel. Ik woon daar met mijn vrouw Nicôle en onze zoon Mateo. Ik ben nu voor het eerste seizoen trainer bij vv Hollandscheveld en heb tot dit jaar ook het team van mijn zoon getraind. Hier ben ik mee gestopt om me volledig te kunnen richten als trainer van vv Hollandscheveld.

Ik werk bij Perfetti van Melle, maar dat kent bijna niemand. Merken als Mentos, Klene, Smint en Fruittella zijn des te bekender.. Wij gaan o.a winkels af om te overleggen hoe we hun folder kunnen ondersteunen of een display in de winkel te plaatsen. En daarnaast bepalen we de schappen van een groot aantal tankstations. Dus in het kort, ik verkoop snoepjes.

PR: Heb je nog hobby’s naast voetballen?
Nee, eigenlijk is voetbal wel mijn enige hobby. Ik ga graag kijken bij het team van mijn zoon als het mogelijk is en we kijken thuis ook samen veel voetbal en praten veel over voetbal. Ook andere sporten kijken vind ik leuk. Op de avonden dat ik geen training mag geven vind ik het lekker om een flink eind met de hond te gaan lopen.

PR: Zelf ook altijd gevoetbald?
Ja, ik heb mij hele jeugd bij FC Meppel gespeeld. Begonnen in de F pupillen en in de A junioren de overstap gemaakt naar het eerste. Nog jaarlijks spreken we een keer af met zo’n zeven spelers uit de jeugd om samen wat leuks te doen. Ruim vijf jaar bij FC Meppel in het eerste gepeeld en toen de stap gemaakt naar MSC, die speelden toen eerste klasse zondag dus dat was een stapje hoger. Ik kwam in een hele mooie lichting en heb daar een mooie tijd gehad.

En de wedstrijden MSC tegen Alcides heb ik twee keer mogen spelen. Toen stonden er 2000 tot 2500 mensen langs de lijn, dat zijn hele leuke wedstrijden en zeker als je hem wint.

PR: Welke voetballer uit de selectie lijkt het meest op jou als voetballer?
Ik was vroeger rechtsbuiten, met een behoorlijk goede voorzet. Mathijs speelt op dezelfde positie dus in zijn spel zie ik wel veel terug van mij als voetballer.

In mijn tweede periode bij FC Meppel was ik wat ouder en speelde ik op het middenveld. Dus vanuit deze periode zou ik Thom noemen, maar ook Maykel. Het controleren op het middenveld, het positioneren en het tactische inzicht.

PR: Hoe kijk je tot nu toe terug op het eerste jaar bij vv Hollandscheveld?
Positief. Allereerst vind ik dat de accommodatie er echt wel staat, ziet er prima uit. En vanaf het eerste moment voelde ik me hier welkom.

Wat me wel opvalt is dat de poule met vrijwilligers niet heel groot is, maar dat zie je bij meerdere verenigingen helaas. De bereidheid van de verschillende mensen is wel groot en dat vind ik mooi om te zien.

Ik merk ook dat je eigenlijk al vrij snel positief besmet wordt met het oranje zwarte virus, het stoort me ook altijd een beetje dat wanneer ik vertel dat ik trainer ben in Hollandscheveld dat ze dan vragen bij HODO? Terwijl ik geen enkele antipathie tegen HODO heb merk ik dat ik dat toch vervelend vindt.

Ik vind het een hele fijne vereniging om rond te lopen en te mogen werken.

PR: En op sportief gebied?
We zijn de competitie heel goed begonnen en hebben zelfs de eerste periode gepakt. We hebben afgelopen periode echt in een dip gezeten, en ik hoop ook dat het een dip was en dat we de laatste twee competitiewedstrijden goed af kunnen sluiten. Dan spelen we dus nog nacompetitie, en dat zijn wedstrijden op zich, dus wie weet wat we daar nog neer kunnen zetten.

Ik kon en kan nog steeds niet verkroppen dat we vier, vijf wedstrijden achter elkaar zo eraf gingen. Dat past niet bij Hollandscheveld vind ik. Dus ik ben wel heel erg aan het nadenken hoe we de mindset zouden kunnen veranderen. Ik weet ook dat je geen 22 wedstrijden gaat winnen, maar binnen zeven minuten drie doelpunten tegen krijgen kan ook niet!

Ik heb zelf 2x tegen Hollandscheveld gevoetbald en dat waren wedstrijden waar je niet naar uit keek. Hollandscheveld stond altijd voor inzet, strijd en beleving. En het moet eruit dat we van slag raken van een vroeg tegendoelpunt. Een goede vriend van mij woont in Australië, en we bellen elkaar elke week na het weekend en na de wedstrijd thuis tegen SVBO hadden we over het verlies en hij zei heel treffend “ the least you can do is give every match 100%” En dat is waar we naar toe moeten werken, Je kan een verkeerde pass geven, een bal verkeerd weg stompen of een kans missen, maar het minste wat je kunt doen is altijd 100 procent geven!

Wat ik wel van kan genieten is dat het team onderling wel positief zijn gebleven, het is wel een hele mooie groep bij elkaar.

PR: Hoe zie je het volgend seizoen voor je?
Er komen natuurlijk een mooi aantal A junioren over, dus in de breedte wordt dat mooi voor het eerste en tweede elftal. Hierin heb ik straks keuzes te maken. Dit is lastig, maar ook weer een mooie uitdaging.

Ik denk dat de spelers, van het eerste, zich ook wel moeten realiseren dat ze verstandige keuzes moeten gaan maken in bijv. weekendje weg plannen en werk op trainingsavonden . Natuurlijk kan het altijd een keer gebeuren dat je met werk of school een keer een training moet afzeggen. Maar je voetbalt wel in het eerste en dan wordt er ook wat van je verwacht vind ik. De concurrentie zal volgend seizoen groter worden en dan gaan zulke dingen wel meespelen in de keuze.

En zoals ik net al aangaf wil ik echt werken aan een constant team neer te zetten en daar ga ik alles aan doen om het voor elkaar te kunnen krijgen.

PR: Heb je nog een nabrander voor ons?
Het maakt niet zoveel uit wat mensen van je vinden als je binnen komt, wat ze vinden als je gaat vind ik veel belangrijker!

Bernard bedankt voor het leuke gesprek en we wensen je nog een mooie en gezellige toekomst bij vv Hollandscheveld.