Zomercolumn Berjen Koster – speler vv Hollandscheveld 2 en zaal 2

PR: Zou je je even kort voor willen stellen?

Ik ben Berjen Koster, ik woon thuis bij mijn ouders en met mijn broertje Rowan. Ik heb mijn opleiding MBO middenkader engineering op niveau 4 afgerond. Via mijn stage tijdens mijn opleiding ben ik begonnen met werken bij Eshuis-Wam, maar sinds 1 januari  werk ik bij Gert Benjamins installatie uit Elim.

PR: Jij voetbalt in de zaal, hoe ben je daar begonnen?

In de jeugd vond ik de kerstzaaltoernooien altijd al geweldig. Ik vond het eigenlijk mooier dan op het veld. Ik ben toen met een stel vrienden in de zaal gaan voetballen en dat jaar werden we gelijk kampioen. Wij hadden spelers genoeg en zaal 2 had te weinig spelers.

Er werd mij toen gevraagd of ik bij hun wilde gaan spelen. Dat vond ik wel leuk, want de meeste spelers kende ik wel dus heb ik dat gedaan. Het was een mengeling van spelers van vv Hollandscheveld, vv Hoogeveen en sv Pesse. Door mijn blessure en later door veel afzeggingen van de tegenstander en ons zelf liep het wat terug en hebben we niet heel veel gespeeld. Daarom stopt dit team volgend jaar, maar gelukkig komt er een doorstart en gaan een stel jonge jongens door als zaal 2.

Ik blijf ook gewoon zaal lid en doe mee waar ze me nodig hebben. Het jammere van zaalvoetbal is dat je maar 1x in de week of zelfs 1x in de twee weken een wedstrijd hebt. Mocht van mij wel 2x in de week haha.

PR: Ben je als jong jongentje begonnen met voetballen?

Ja, ik ben in de kabouters begonnen en heb alleen F1 niet gehaald, maar daarna in alle eerste elftallen gespeeld. Het mooiste jaar vond ik het jaar in D1 met Marco Vos en Michel Bisschop als trainers. In dat jaar hebben we veel lol gehad.

E3 was ook een succesjaar. We werden een opleidingsteam en Alex Zomer en Henry Vos waren onze trainers. We werden met glans kampioen en wonnen alle wedstrijden dik.

Ik heb maar één jaar in de A junioren gespeeld, want het jaar erop waren er geen A junioren meer.

PR: En toen?

Toen ben ik naar het tweede gegaan. Jeroen Katerberg en Stefan Benjamins kwamen toen terug vanuit het eerste en die hebben mij toen heel goed opgevangen. Ik heb veel van hun geleerd en ze gaven me sturing. Dat was ik zeker nodig.

Ik ga mijn 5e jaar al tegemoet volgend seizoen, maar we hebben nog weinig kunnen vieren. Voorgaande jaren bungelden we wat onderaan. Dit jaar zijn we als 6e geëindigd en dat is echt een goede prestatie voor dit jonge team.

Zelf kampte ik afgelopen jaar met een knieblessure dus het is voor mij zaak om me te bewijzen en volgend jaar een basisplek af te dwingen. De selectie is nu redelijk breed, dus is het niet meer vanzelfsprekend om erin te staan. De concurrentie is groot.

Afgelopen jaar is de samenwerking tussen het eerste en het tweede een stuk verbeterd vind ik. We trainen af en toe weer samen en de spelers uitwisselen gaat ook goed. Zelf denk ik dat we nog wel wat meer aan onze teamspirit kunnen werken, maar daar is onze trainer Harry Tibben denk ik de geschikte trainer voor.

PR: Wat vond jij de beste trainer die je hebt gehad?

Daar hoef ik niet lang over na te denken, dat was Geert Prins. Ik heb veel van hem geleerd en het was ook nog eens een geweldige man in de omgang. Ik vond het echt jammer dat hij weg ging, maar snapte zijn keuze wel. Hij kreeg de kans om een eerste elftal te trainen en dat wilde hij graag. Hij gaat volgend jaar weer een tweede elftal trainen, dus wie weet zien we hem nog eens terug op de Oosthoek.

PR: Wat betekend vv Hollandscheveld voor jou?

Een gezellige vereniging waar ik me thuis voel. Ik vind dat we een gezellige kantine hebben en de accommodatie ziet er prima uit, en het kunstveld is natuurlijk ook een aanwinst.

PR: Heb jij nog een nabrander voor de lezers?

“Kijk naar de toekomst en niet naar het verleden” Je moet overal het uiterste uit willen halen, zowel privé als met het voetballen.

De PR wil Berjen bedanken voor zijn tijd en wensen hem een sportief seizoen toe volgend seizoen, zonder blessures.