De spandoeken hangen

Het is eindelijk weer zo ver. Het voetbalseizoen is weer begonnen. Traditioneel begint het seizoen met een aantal bekerwedstrijden, waarvan de eerste ondertussen ook al weer achter de rug is. Wat kunnen we en mogen we dit seizoen van de ploeg van Henry Strijker verwachten?

Afgelopen seizoen streden de dames om promotie naar de tweede klasse, dit hadden ze vooral te danken aan een sterk eerste seizoenshelft waarbij de dames maar liefst 37 keer wisten te scoren. Achterin verrichtte de verdediging ook goed werk waardoor er slechts 14 tegendoelpunten werden geincaseerd. Met 6 overwinningen, 1 gelijkspel en slechts 1 verloren wedstrijd wist de ploeg behoorlijk wat punten bij elkaar te sprokkelen.

De tweede helft van het seizoen zag er echter behoorlijk anders uit. Hoewel de dames nog steeds hun best gaven, werden er aanzienlijk meer tegendoelpunten geincaseerd. Gemiddeld 3x per wedstrijd moest de keepster van Hollandscheveld de bal uit het net halen. Zelf wist Hollandscheveld ook minder te scoren dan het eerste seizoenshelft. Met name door de sterke start, wist de ploeg zich toch nog te kwalificeren voor de play offs om promotie. Ze werden gekoppeld aan het Groningse Lycurgus. In Groningen eindigde het seizoen echter in een 3-0 nederlaag en daarmee kwam ook een einde aan de play offs.

Mutaties

Het afgelopen seizoen namen een paar speelsters afscheid van de ploeg. Kimberley Knol, kind van de club, verwisselde na jaren trouwe dienst Hollandscheveld in voor v.v. de Weide. Milady van Dalen besloot om te stoppen met voetbal, haar goals en assists zullen zeker gemist worden. Sanne Snippe besloot ook Hollandscheveld te verlaten. Na veel blessureleed heeft ze gelukkig toch nog een seizoen weten te keepen voor Hollandscheveld en de laatste speelster die het team verlaten heeft is Nienke Slomp, zij heeft besloten het iets rustiger aan te doen. Maar Nienke kennende kunnen we altijd in geval van nood op haar rekenen.

Waar er spelers zijn vertrokken, kunnen we geen nieuwe spelers van buitenaf verwelkomen. De vacante posities zullen daarom intern worden opgelost. Vanuit het tweede elftal maakt Janine Robben definitief de overstap naar het eerste en ook Tessa Meekhof, die vorig seizoen eigenlijk al vast onderdeel van het team was. Is aan het team toegevoegd. Gedurende het seizoen zullen enkele speelster van het tweede en jeugdspelers Ranoe Vos en Jennifer Metselaar meespelen.

Vooruitblik

De technische staf is gelukkig intact gebleven, al leek het er even op dat keeperstrainer Tygo Duinkerken iets minder vaak aanwezig leek te kunnen zijn. Gelukkig voor het team kan Tygo zijn aandacht volledig op de dames blijven focussen en helpen bij de training van standaardsituaties. Het verlies van Milady zal door de andere speelsters moeten worden opgevangen, maar het moge duidelijk zijn dat de 14 assists en 16 doelpunten moeilijk te vervangen zijn. Veel lijkt daarom op de schouders te komen vallen van aanvoerder Sabrina van Nuil. Vorig jaar wist zij topscorer van het team te worden en wist ook een aantal keer de assist te geven. Hoewel Sabrina nooit zal verzaken is het niet eerlijk om nu wonderen van haar te gaan verwachten. Het zal nu veel aan gaan komen op karakter en teamprestaties.

Het is niet heel realistisch dat de dames net als vorig seizoen een vliegende start mee zullen maken, maar het is aan de andere kant ook zeker niet uit te sluiten. Op de paar vertrokken spelers na is de basis wel nagenoeg intact gebleven. In het doel is ook Kaili Su terug van een blessure en die heeft aan het einde van het vorige seizoen al laten zien dat ze weer klaar is om te strijden. De bekerwedstrijden zullen door Henry Strijker worden gebruikt als oefenwedstrijden en hierin zal hij wat sleutelen aan de tactiek en opstelling. Hoe de ploeg uiteindelijk de competitie zal starten is nog niet helemaal duidelijk, maar de contouren van het team worden langzaam wel steeds duidelijker.

Als ik een gok zou moeten wagen, dan plaats ik de dames van Hollandscheveld rond een vierde/vijfde plaats. Met een beetje geluk strijden ze mee om een periodetitel. Maar promotie lijkt ten opzichte van vorige seizoen niet een realistisch doel. Een plaats in de subtop zou dus mooi zijn, maar ze zullen het niet cadeau krijgen.