Surrealistische wedstrijd op ‘de Oosthoek’

SJS met de staart tussen de benen naar Stadskanaal

Na twee overwinningen in vriendschappelijke wedstrijden was het afgelopen zaterdag weer tijd voor de competitie. SJS uit Stadskanaal is een promovendus die het naar behoren doet in de 3e klasse en Hollandscheveld had nog wat recht te zetten na de nederlaag in de eerste wedstrijd. Maar uw verslaggever kan nu al zeggen dat hij niet voldoende onder woorden kan brengen wat er zich afgelopen zaterdag allemaal afspeelde in de wedstrijd tussen beide ploegen. Na een 0-3 achterstand binnen vijfentwintig minuten bleven de punten uiteindelijk toch dik verdiend in Hollandscheveld achter en daarmee werd voor de tweede keer dit seizoen de laatste plaats verlaten. Was het een goede wedstrijd? Nee, maar de amusementswaarde was hoog en daar gaat het uiteindelijk om.

SJS overdonderd de thuisploeg

Na een indrukwekkende minuut stilte startte Hollandscheveld voortvarend de wedstrijd, zonder een rits aan geblesseerde spelers, tegen SJS. Het was Bijl die zijn schot door de Jonge via de lat tot corner zag worden verwerkt. Waar SJS dus goed wegkwam lag de bal even later achter Vos in het doel. Gelegenheidsspits Tolner testte Vos op zijn kwaliteiten en de keeper tikte bal via de lat tegen de paal, waar vervolgens de ongelukkige Schonewille de bal via zijn lijf het doel in zag vallen. Hollandscheveld moest terug en SJS kreeg een vrije bal te nemen. Weer was Tolner het eindstation. Geen strobreed werd hem in de weg gelegd en hij kopte simpel raak, 0-2. Waar mogelijkheden voor van Eck en Strijker gekeerd werden door de Jonge, kon Vos even later weer de gang naar het net maken. In de omschakeling stond het niet goed, hoewel er een duidelijke handsbal van Venema was, en Veldhuis liet zich de kans op 0-3 niet ontnemen.

Hollandscheveld toont karakter

Waar de eerste supporters de kantine al opzochten schakelden de spelers van Hollandscheveld een tandje bij, terwijl SJS op twee gedachten hinkte. Na een prima aanval over links was het Snippe die doorzette en de bal voor de voeten van de Jonge deed belanden. Hij aarzelde niet en schoot met een geplaatst schot de bal achter zijn naamgenoot. SJS was van slag en even later lag nummer twee ook achter de Jonge. Weer was Snippe de aanjager en nu was het Hagen die in twee instanties de Jonge wist te verschalken, 2-3. Bijna was het gelijk, maar de Jonge wist met een katachtige reflex het schot van Strijker onschadelijk te maken. Even later wel de 3-3 leek het, maar de deze middag matig fluitende van den Born was de enige die een handsbal van Bijl zag en dus ging de treffer niet door. Om vervolgens het deksel op de neus te krijgen in de omschakeling. Een diepe bal was een prooi voor Timmer en de uitkomende Vos werd met een lobje verschalkt.

Nog was het niet gedaan voor rust. Nu was het Bijl die een voorzet gaf. Hagen was zo slim om over de bal heen te stappen en van Eck toonde weer eens zijn kwaliteit als afmaker. Ruststand 3-4.

Thuisploeg draait het volledig om

Waar Hollandscheveld met geloof op meer uit de kleedkamer kwam had SJS dat geloof al vast met de auto vooruit gestuurd naar Stadskanaal. Nauwelijks was het publiek weer aanwezig langs de lijn of de 4-4 lag in het netje. Een lange bal van Koopman werd door Snippe doorgekopt en het was Strijker die met een verwoestend schot de gelijkmaker aantekende. De thuisploeg rook bloed en het was Strijker welke een pass van achteruit verlengde op van Eck. Diens voorzet belande achter Bijl, maar de goaltjesdief werkte de bal achter zijn standbeen langs in het doel. Met nog twintig minuten op de klok ging het doelpuntenfestijn verder. Weer was het Koopman die een bal van achteruit verstuurde richting Bijl. De maker van de 5-4 deed de bal bij van Eck belanden en hij stelde Strijker in staat zij tweede van de middag te maken. Alle aanwezige toeschouwers waren verbijsterd wat ze afgelopen zaterdag te zien kregen op ‘de Oosthoek’, maar de koek was nog niet op. Nadat jongeling R. Koopman in het veld kwam voor van Eck wisten de gasten nog eenmaal te scoren via de eveneens ingevallen Oosting. Maar waar in het verleden de kopjes omlaag gingen deden de spelers van Hollandscheveld er nu nog een schepje bovenop. Een corner van de ingevallen Koopman werd door Hagen tot treffer gepromoveerd na een scrimmage voor het doel van de Jonge. Met nog een kleine vijf minuten te gaan was het, de eveneens ingevallen, Olde die een een-tweetje aanging met R. Koopman. Eerstgenoemde liet Zuidema zijn hielen zien en schoof de bal beheerst langs de Jonge tegen de touwen. Als laatste kwam de naam van Snippe op het scorebord. Hij pikte een afvallende bal behendig op en krulde de bal op een fraaie wijze via de binnenkant paal achter de vergeefs grabbelende de Jonge, 9-5!

Wie er afgelopen zaterdag niet bij was zal niet begrijpen wat er zich allemaal afspeelde tijdens de 90 minuten tussen de thuisploeg en SJS. Het voetbal was verre van goed van beide teams, maar zoals gezegd maalt daar niemand om bij de thuisploeg. Immers de laatste plek is verlaten en Hollandscheveld heeft het nog steeds in eigen hand om in ieder geval de nacompetitie te halen.

Man van de wedstrijd: Mike de Jonge

4 maa 2023