Supporter aan het woord- Henk Bijl

Zou jij je even voor willen stellen?

Ik ben 86 jaar en al 61 jaar getrouwd met Lena. We hebben 4 zoons: Rik, Willem, Johan en Hendri.

Grappig is dat we 8 kleinzoons hebben gekregen en de achterkleinkinderen zijn allemaal meisjes, inmiddels 6.

In mijn jeugd jaren ben ik begonnen met werken bij bakker Jan Berkenbos en ik ben daarna in dienst gegaan. Na mijn dienstjaren ben ik bij DGO gaan werken, en hier heb ik 17 jaar gewerkt. Toen ben ik aan de slag gegaan bij Alescon als vrachtwagenchauffeur. Toen ik 59 ½ jaar was kon ik eruit en daar heb ik gebruik van gemaakt.

Hoe ben je ooit bij vv Hollandscheveld terecht gekomen?

Ik loop al vanaf de oprichting bij de club. We zijn begonnen aan de Kerkhoflaan, samen met HODO. Samen met Lena beheerden we de kantine. Dus na de wedstrijden was het vaak lang gezellig, maar als iedereen weg was moesten wij de kantine nog schoonmaken. Dat moest wel gebeuren, want op Zondag maakte HODO gebruik van de kantine. Dan werd het meestal na middernacht wanneer we klaar waren.

Ik heb nooit echt gevoetbald, want had het druk met het beheren van de kantine. Ik heb trouwens wel 1 wedstrijd in het eerste gevoetbald. Dat was uit tegen VEV in Klazienaveen – Noord. Daarnaast zette ik ook de lijnen om het veld. In die periode heel veel meegemaakt en veel mooie dingen beleeft.

Van de opbrengst van de kantine hielden we aan het eind van het seizoen een gezellige avond.

Wat ik me ook nog herinner dat het 7e elftal mij een keer vroegen om bier te brengen in de rust i.p.v. thee. Dat heb ik toen gedaan, dat vergeet je niet weer zulke dingen.

Wat is het mooiste moment dat je hebt meegemaakt binnen de vereniging?

De gezellige avonden zijn mooi om op terug te kijken. Vooral de feesten in ”de Molle”, na een kampioensschap bijvoorbeeld.

Ook de wedstrijd tegen Ajax 1 was natuurlijk een mooie wedstrijd, volgens mij deed Willem ( pr: zoon )nog mee in deze wedstrijd.

Wat ook wel mooi was,  dat in de periode dat vv Hollandscheveld in de hoofdklasse voetbalde er op het veldje achter ons huis werd getraind. Omkleden deden ze bij ons in de schuur, en daarna om de beurt onder de douche. Daarna nog een potje kaarten met zijn allen. Wij hebben heel wat mensen uit de vereniging over de vloer gehad in de loop der jaren.

Wat is het minst mooiste moment dat je hebt meegemaakt binnen de vereniging?

Op mijn leeftijd zijn mij natuurlijk heel veel mensen ontvallen bij de voetbal. Samen met Dinie Zomer – Veuger zijn we denk ik de oudste supporters bij vv Hollandscheveld. Dus 1 van de weinigen die alles vanaf het begin hebben meegemaakt.

Wat heb je in het verleden voor taken vervuld bij  vv Hollandscheveld en wat doe je nu nog?

Ik heb zelf niet veel gevoetbald. Wel heb ik een scheidsrechterdiploma gehaald. Maar ook hier heb ik niet veel mee gedaan, veel te druk met de kantine. Toen vv Hollandscheveld hoofdklasse voetbalde kwamen er bussen vol met supporters mee met de tegenstander. Lena en ik hadden dan de handen vol in de kantine en buiten stonden onze zonen Rik en Willem dan in een tentje snoep te verkopen om de kinderen uit de kantine te houden. Later konden we het niet meer aan met zijn 2en en kregen we van velen hulp bij de kantinediensten.

Verder ben ik ook nog gastheer geweest in de bestuurskamer. En nu ben ik alleen nog supporter, op het veld en in de zaal.

Is er iets wat er verbeterd kan worden volgens jou bij vv Hollandscheveld?

Ik kan zo niets bedenken. Het is voor mij prima zoals het is en kom nog steeds met veel plezier op de Oosthoek.

Henk bedankt voor je tijd en je mooie verhalen. Blijf gezond en hopelijk tot snel op de Oosthoek