Dames Hollandscheveld moeten punten delen na bizar duel

St. Jansklooster – Je hebt soms van die wedstrijden waar je over een paar jaar lachend op terug kan kijken, maar waar je je op het moment zelf bestolen voelt. De wedstrijd SVBS’77-VV Hollandscheveld was er zo een. De 7-7 einduitslag is in dat opzicht een correcte weergave van de wedstrijd. Waarbij zeker ook mag worden opgemerkt hoe veerkrachtig beide teams waren. Toch voelt het voor Hollandscheveld als een verloren duel, waarbij de scheidsrechter van dienst een hoofdrol op zich nam door enkele dubieuze beslissingen in de tweede helft.

Twee veerkrachtige ploegen
De wedstrijd leek voor Hollandscheveld goed te beginnen, binnen no-time stond het door doelpunten van Mylenka Mol en Sabrina van Nuil al 0-2. Maar zo snel als de voorsprong op het scoreformulier kwam te staan, zo snel stond het ook alweer gelijk. In de tussentijd had Sabrina van Nuil de eerste gele kaart van het seizoen te pakken wegens aanmerkingen op de wedstrijdleiding, waarmee de scheidsrechter liet zien dat hij weinig zo toestaan van de gasten. Na de 2-2 bleef het een tijdje doelpuntloos, hoewel het aan kansen voor beide teams zeker niet ontbrak. Vlak voor rust was het toch de thuisploeg dat de voorsprong wist te nemen en ze leken daarmee ook de rust in te kunnen gaan, maar Iris Bekelaar wist de stand toch weer gelijk te trekken.  Wat de veerkracht van beide ploegen dus goed weergeeft. Na rust was het SVBS die goed uit de startblokken kwam. De tweede helft was nog geen 2 minuten onderweg en Hollandscheveld keek alweer tegen een achterstand aan. Maar Hollandscheveld toonde zich veerkrachtig en nog geen minuut later wist Ranoe Vos de 4-4 te scoren. Hollandscheveld wist vervolgens nog tweemaal in 10 minuten tijd te scoren waardoor de stand op 4-6 kwam te staan. Beide keren was Milady van Dalen trefzeker.  Je zou dan denken dat de ploeg vervolgens wat meer rust zou krijgen, maar direct na de aftrap van de 4-6 lag de bal alweer aan de andere kant in het net en keken we naar een 5-6 stand aan. Net als de eerste helft bleef de score vervolgens lange tijd ongewijzigd. Aan de zijde van Hollandscheveld kwam dit mede door Janine Robben. De keepster van Hollandscheveld speelde, ondanks dat de score anders doet vermoeden, echt geen slechte wedstrijd en wist SVBS meermaals van scoren af te houden.

Bizarre verlenging
De wedstrijd zat er zo goed als op toen Ranoe op volle snelheid op het doel van SVBS afstormde. Door haar snelheid was ze los van de verdediging en stond alleen de keepster nog in de weg tussen haar en het doel. De keepster van SVBS moest daardoor in een splitsecond een keuze maken die helaas voor haar en Ranoe de verkeerde was. De keepster kwam wild ingevlogen en torpedeerde Ranoe de lucht in die daarna zwaar ten val kwam. Doordat het een overtreding in het zestien-meter gebied was op een doorgebroken speler had het een penalty en een gele kaart moeten zijn. Gezien de zwaarte van de overtreding kan je ook aan rood denken, maar dat zou niet geheel conform de regels zijn geweest. De penalty werd gegeven, maar tot ieders verbazing, inclusief van de keepster van SVBS, kwam er geen kaart aan te pas. Maar goed door dat Ranoe toch wel even de nodige verzorging nodig had zaten we ondertussen al in de 93e minuut toen Sabrina kon aanleggen voor de penalty. Ze wist de score op 5-7 te zetten en daarmee leek de buit binnen.

De scheidsrechter had echter andere plannen toen hij zag dat de dames van SVBS wederom snel weer tot scoren kwamen. We zaten ondertussen in de 95ste minuut van de wedstrijd en gezien de blessurebehandeling van Ranoe, de wissels en de doelpunten zou 6 misschien 7 minuten extra tijd zeker gerechtvaardigd zijn. Maar langs de kant voelde je het wel al een beetje aankomen. De scheidsrechter was niet voornemens om de wedstrijd snel tot een einde te brengen zonder dat de gelijkmaker op het bord zou komen te staan. Zo kon het dat in minuut 101 van de wedstrijd toch gebeurde waar iedereen aan de kant van Hollandscheveld voor vreesde! De stand stond weer gelijk. Een kwartier extra tijd vond de scheidsrechter dan denk ik ook weer wat overdreven dus na 102 minuten spelen blies hij het laatste fluitsignaal.

Eerlijk is eerlijk, de ploeg mag ook zeker goed in de spiegel kijken want de manier waarop sommige doelpunten cadeau zijn gegeven was wel heel makkelijk. En aan de andere kant zijn er ook zeker de complimenten voor de speelsters van SVBS die ondanks de achterstand toch bleven zoeken naar doelpunten. Voor Hollandscheveld zal met name het gevoel blijven hangen dat ze de winst uit handen hebben gegeven en met het tweede gelijke spel in korte tijd weten ze de uitstekende start van de competitie geen vervolg te geven.

14 okt 2023
ST SVBS'77/VHK VR1